De tre hotellen samt butiken Motorservice som ingår i vårt miljöledningssystem (Svensk Miljöbas) är i sin tur delar av en större verksamhet. Med hotell menas gästrum, konferensrum, bastu, gym, korridorer samt frukostmatsalen. Alla tre hotellen ingår under kedjan BWH Hotels som i sin tur ställer höga krav på hotellen vad gäller såväl miljö, som kvalitet och rutiner. Hotellen har, i och med sitt medlemskap i BWH Hotel, en skyldighet att följa den Uppförandekod som är upprättad av kedjan. Efterlevande av denna kod följs upp av kedjans kvalitetskontrollanter minst en gång per år. Motorservice använder de, för den typen av verksamhet, aktuella delarna av sagda Uppförandekod.
Vi har arbetat med Svensk Miljöbas sedan 2023 och då med de tre hotellen i koncernen. Under 2024 har vi valt att även inkludera Motorservice. Vi har tillsatt en miljöansvarig som har en naturlig koppling till alla fyra enheter i sin roll som fastighetsskötare. Tillsammans med varje enhets verksamhetsansvarig säkerställer vi att alla enheter följer uppsatta rutiner samt driver frågor framåt vad gäller förbättringar och förändringar.
Betydande miljöaspekter
Vi arbetar löpande med att minska vår miljöpåverkan och har gjort en miljöutredning som visar att de viktigaste faktorerna, och som vi ser att vi har möjlighet att direkt påverka, är matsvinn, kemikalieanvändning, vatten och elförbrukning. Vi har satt fyra huvudmål och aktiviteter för att uppnå dessa mål.
Då hotellen är en del av en större organisation är vissa delar svårare att bryta ut (som vattenförbrukning, elanvändning och avfallsmängd), och vi har ibland varit tvungna att använda schabloner för att räkna ut hotellets/hotellens faktiska miljöpåverkan.
Genomförda förbättringar
Vi har under de senaste 3 åren genomfört flera miljöförbättrande åtgärder som exempelvis effektivisering av avfallssortering. Under 2022 installerade vi kompressorer för kartong och papp på alla tre enheterna vilket har minskat volymen väsentligt och det i sin tur leder till minskat antal hämtningar och minskade transporter. Det restavfall som vi producerar går till fjärrvärmeverket för att bli biogas.
Vi har förbättrat såväl vår gäst som personalinformation vad gäller Matsvinn samt vatten och kemikalieanvändning. För att informera gäster har vi exempelvis nu tydliga instruktioner om hur de kan hjälpa till i miljöarbetet genom att avstå från att byta lakan/handdukar, samt att inte ta för mycket mat i buffén.
Vidare har vi under 2024 bytt ut kylaggregat i såväl kök som butiker till miljögodkända sådana med miljövänliga köldmedier, samt även bytt till mer energisnåla ugnar i kök. Investeringar i nya luftvärmepumpar är också ett initiativ som gjorts under året för att spara energi.
Vad gäller kemikalier har vi infört ett s.k. doseringssystem för städpersonal, för att undvika överdosering. Vi har även minskat användandet av olika kemikalier i samband med städning på våra hotell, samt säkerställt att våra leverantörer inte levererar städprodukter som inte följer vår inköpspolicy.
Vårt arbete med att sänka vår energianvändning fortsätter löpande vilket innebär att vi under 2024 har installerat ännu fler sensorstyrda reläer där det är lämpligt (rum, trapphus etc), samt byter ut vår redan befintliga LED-belysning till den för stunden allra bästa energiklass.
På hotellet i Ljungby har vi lyckats med att få ner vår elförbrukning med 11% tack vare genomförda åtgärder under året. Vi har även minskat vattenkonsumtionen/gäst från 358 liter/gäst (2022) till 280 liter/gäst under 2024 vilket är en minskning med dryga 43%.
På våra övriga två hotell har vi infört samma besparande åtgärder vilket vi hoppas på sikt ska få samma positiva resultat som på Hotell Ljungby under 2025. Vidare har vi kunnat minska antal kilo restavfall med ca 50%.
Framtida fokus
Vi fortsätter att utveckla vårt utbud av miljövänliga produkter till kunder och gäster samt säkerställer att vi även ökar vår information runt det för ett ökat miljömedvetande hos våra kunder. Under 2025 bygger vi, inte bara en ny våning på Hotell Vidöstern, utan satsar även på en laddstation som ska fungera som en reguljär bensinmack men utan bensin. Vidare installerar vi en miljöstation intill Motorservice AB som även kommer att fungera som miljöstation för våra övriga enheter (hotellen). Vidare har vi planer på att byta ut våra fordon (som idag drivs av fossila bränslen) till eldrivna bilar vilket vi hoppas kan genomföras inom en två-årsperiod.
Vårt fokus under 2025, utöver de miljömål vi satt upp, kommer att ligga på att säkerställa att alla rutiner är likadana på alla enheter, samt att rutinerna och de uppsatta aktiviteterna är kommunicerade och efterlevs av all personal samt att vi förbereder för att i en framtid kunna inkludera resterande bolag i vårt miljöledningssystem.